Και τότε έρχεται η ιδέα να κάνουμε το αλφαβητάρι της Μυθολογίας[1]. Τα παιδιά θα βρουν, μέσα από το βιβλίο τους, όλα τα ονόματα των μυθικών προσώπων και τόπων. Στη συνέχεια στην τάξη θα συμπληρωθούν οι πληροφορίες και το λεξικό της μυθολογίας θα είναι έτοιμο.
Στόχος λοιπόν είναι το αλφαβητάρι μας να φιλοξενήσει τα πρόσωπα που γνωρίσαμε όλη τη χρονιά με πληροφορίες και σχόλια σύντομα και συνοπτικά. Βέβαια στη συνέχεια η δασκάλα τους γνώρισε κι άλλους ήρωες που έγιναν κι αυτοί μέλη της συντροφιάς.
Το Αλφαβητάρι αποτελεί μια δραστηριότητα, όπου οι μαθητές αυτενεργούν, αναπτύσσουν την κριτική και δημιουργική σκέψη, μαθαίνουν να συνεργάζονται. Ακόμα εξασκούν δεξιότητες, όπως να οργανώνουν τις πληροφορίες και τις γνώσεις τους, να αφαιρούν, να συνθέτουν, να προσπαθούν, να συγκρατούν τα κύρια στοιχεία, να ταξινομούν να αξιολογούν. Επίσης μαθαίνουν να δέχονται τη γνώμη του άλλου, να σέβονται τις αρχές του διαλόγου, να είναι καλοί ακροατές, αλλά και να αιτιολογούν τη δική τους άποψη με επιχειρήματα, να αναπτύσσουν το προφορικό λόγο και να χρησιμοποιούν ένα πλούσιο και σωστό λεξιλόγιο. Η σωστή γνώση πρέπει να είναι τεκμηριωμένη, οργανωμένη να βασίζεται σε πηγές, οι οποίες πρέπει να χρησιμοποιούνται με ορθό τρόπο. Και σίγουρα αυτή η δραστηριότητα εξυπηρετεί αυτούς τους παιδαγωγικούς στόχους.
Όμως πέρα από τους γνωστικούς στόχους οι μαθητές χάρηκαν το αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής. Οι εσωστρεφείς πήραν το θάρρος και μίλησαν, ενώ οι εξωστρεφείς έμαθαν να ελέγχουν τον παρορμητισμό τους, ώστε να επικρατήσει μια ισορροπία συμπεριφορών, που δημιούργησε μια ευχάριστη,δημιουργική ατμόσφαιρα.
Βέβαια δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στον πολιτιστικό τομέα. Η ιστορία είναι πολιτισμός. Μαθαίνω το παρελθόν για να προσδιορίσω το παρόν και να σχεδιάσω το μέλλον. Αποκτώ ιστορική και πολιτιστική συνείδηση, ώστε να αντιλαμβάνομαι την πορεία του τόπου μας στο πέρασμα του χρόνου. Πιστεύουμε ότι με το αλφαβητάρι της Μυθολογίας μπήκαν οι βάσεις για τις έννοιες Ελλάδα, ιστορία, πατρίδα, πολιτισμός. Τέλος η παραπομπή σε άλλα βιβλία καθώς και η προτεινόμενη Βιβλιογραφία στοχεύει στην γνωριμία της μυθολογίας με πιο λεπτομερή και πιο συναρπαστικό τρόπο. Δίνει την ευκαιρία και την αφορμή να γνωρίσουν το λογοτεχνικό πλούτο σχετικά με τη μυθολογία που είναι εντυπωσιακός και μοναδικός.
Το Αλφαβητάρι μας ολοκληρώνεται με μια σειρά δραστηριοτήτων εμπεδωτικού χαρακτήρα και ταυτόχρονα διασκεδαστικό και παιχνιδιώδη.
Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν ένα παιχνίδι γνώσεων. Θα μπορούσε να παρομοιαστεί μ’ ένα τεράστιο παζλ, όπου οι μαθητές καλούνται ν’ αφαιρέσουν, να συνθέσουν, να οργανώσουν, να κρίνουν, ώστε να οδηγηθούν στο τελικό αποτέλεσμα. Ευχή μας είναι το αλφαβητάρι αυτό να αποτελέσει την αφετηρία για όμορφα, δημιουργικά και περιπετειώδη ταξίδια στον εντυπωσιακό κόσμο της Μυθολογίας και της Ελληνικής ιστορίας γενικότερα. Ελπίζουμε να ικανοποιηθείτε με το αποτέλεσμα που προέκυψε απ’ τη συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ευαγγελία Τσαλαβρετα
[1] Το Αλφαβητάρι της Μυθολογίας δουλεύτηκε με την Γ τάξη του 1ου Πειραματικού Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Πορταριάς «Ν. Τσοποτός» του σχολικού έτους 2008-09, από τους μαθητες και μαθήτριες: Αγγέλη Ερασμία, Ανηλιώτης Νικόλαος, Αντωνούλη Ελένη, Βαϊτσοπούλου Ευαγγελία, Γιαγιά Άννα Μαρία, Γκαζάκης Γιώργος, Ιωαννίδου Ευγενία, Καούρης Νικόλαος, Κατσανίκα Χριστίνα, Κουλέρα ΑΜρία, Κραβαρίτη Βασιλική, Λίτσας απόστολος, Μαστακούλης Χρίστος, Νταλιπάι Ίνα, Παπαθανασίου Ειρήνη, Ρούτσι Τζουλιάνο, Σαχάι Ρομπέρτο, Τσατσάκου Κατερίνα, Τσιτσιγιάννη Μαρία, Τσορβαντζ'ής Αποστολος,
Το Αλφαβητάρι της Μυθολογίας θα το βρείτε στην διεύθυνση: http://www.scribd.com/share/upload/15688733/1x3srub024nh32jj5aiw
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου